3.09.2007

Skal vi have etiske regler som bloggere?

Etiske regler for blogging?

Har vi som redaktører og redaktionelle medforfattere et ansvar overfor vores læsere?
Gælder det de samme journalistiske regler, som er gældende på et dagblad!

Dogmeregler for Bloggere!
Jeg har fundet principper for blogging efter analyse af 365 blogge og på baggrund af analysen opstiller jeg hermed Bloggernes Dogmeregler!
1. Værdifuldhed Din første blog skal have stor værdi for dig selv.
For at få et motiveret substans i din første Blog, skal du fokusere på det,
du brænder for at fortælle om og som du ønsker dig kommentarer på!
2. Tilgængelighed Du skal markedsføre din blog i Technorati, så hurtig som mulig,
efter at du har godkendt dit indlæg og publiseret det। Det skal du, fordi du ellers ikke får

besøg også selvom du er en flittig vært m.h.t. invitationer via e-mail.
Husk på at mange skal overbevises af dig, for at det er sikkert at trykke på det link, du har

tilsendt dem!
3. Struktureret Du skal hurtigst mulig indenfor 1 uge efter at du er begyndt at have alle

design elementer på plads। Hvis du første gang ikke bliver færdig med layout og design, vil
det være som et hus, som mangler væsentlige byggelementer f।eks। tag eller vægge!
Hvem gider lægge sin vej fordi en "tomt"!
4. Annonymitet. Du skal give mulighed for annonyme kommentarer,dvs ikke moderere!
Hvis du vælger at moderere, så skal du chekke op hver dag på blogstedet.
Husk på at den besøgende skal overvinde din "nærhed" og intimitet, for at kunne komme

tættere på dig via kommentarer.
5. Profilering synlig. Din profil skal være troværdig, dvs। med oplysninger om korrekt navn,

e-mail og hjemmeside henvisning। Du skal præsentere dig, så man kan få et korrekt billede
af din profil i henhold til det du beskæftiger dig med i din Blog.
6. Faglig synlighed. Indholdet i bloggen skal afspejle din faglighed sat i relation til de

emner, du har valgt।
Niveauet på fagligheden kan øges efterhånden som kommentarerne indløber og viden bliver

mere konkret og værdifuld!
7. Rettidig omhu! Du skal hurtigst mulig give feed-back til alle afsendere af kommentarer
og medforfatteres blogindlæg! Udvis taknemmelighed og du vil blive belønnet med andre
gode bidrag til dit blogsted. At udtrykke "glæde" over et vel overstået "gæstebud"
betyder at du har fået en ven for livet - også selvom den konstruktive kritik kan være hånd,

direkte og føles personlig. Du har jo selv lagt ud, som om du er den "klogeste"!
8। Fornyelses strategi. Du skal i din blogstruktur indikere den fornyelsesfrekvens
du har lagt dig fast på at følge. Ansvarligheden skal være synlig!
Anlæg en fokusering, som svarer til det tempo i blogindlæg, som du har lagt op til og

forsøg at overholde frekvensen i dit blogsted!
9. Hyppig aktiv! Du skal være aktiv både som ejer af blogsted og som medforfatter
med admin rettigheder. Gæsteforfattere og annonyme har større friheder.
10। Etisk korrekt! Du skal altid være etisk korrekt – ikke manipulere og ikke misinformere

dine ”kunder”!
Husk på, at man kan kun snyde dem én gang!
Copyright © Valdemar Thomsen, Kursusleder hos Netnørderne 13. April 2007

ValdemarThomsen_1@yahoo।dk

Præsenteret på Netnørdernes på-vej-hjem-møde den 13. April 2007
I samarbejde med Ragnhild Brox som oplægsholder.
http://www.klogehoveder.net/RBNavigation1.html
Besøg min hjemmeside på
http://ValdemarThomsen_1.tripod.com/index.html

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja der findes regler - men der er ingen standard vedtaget! Se dogmeregler om blogging i Maj 2007!

Anonym sagde ...

Layout, stiles, elementer i template og blogejerens intelligens for både indlæg og link, som understøtter et tema-blogsted hænger alt sammen med målsætningen for blogstedet.
Beskriv en vision kort for blogstedet, så holder de fleste sig indefor "hegnet"!

Anonym sagde ...

En rigtig god pointe, at lave en målsætning for blogstedet. Som der skrives så er marken hegnet ind. Derfor forstår jeg ikke de mange bekymringer for annonyme bidrag! Herregud hvorfor skulle Præster såvel som lægmænd ikke kunne give et synspunkt til kende. Ofte er det de "uinviede" som kommer frem til de vigtige "sandskorn", som gør budskabet universelt!
Jeg tror på min næste som en ressourceperson - derfor kan kan ligeså godt som "eksperten" dele sin viden med os andre!
Tak for synspunkterne alle sammen også dem via e-mail.
ValdemarThomsen_1@yahoo.dk

Ragnhild Brox sagde ...

Det er en god idé at have etiske regler i "baghovedet" når vi blogger for ikke at gå over "stregen". Jeg tror ikke at det vil være noget proble at holde sig indenfor hegnet den usynlige grænse.